vrijdag 9 januari 2015

afscheid rede Irene Therese Lopes Dias

lieve moe hoe ga je bijna 50  jaar in een paar minuten samen vatten ik ga het toch proberen ......ik werkte al bij je zus Emmy en jou moeder toen je vroeg of ik ook bij jullie zou kunnen werken ik zat daar als 17 jarige als een volleerd planner samen met jou de dagen in kaart te brengen ...je mocht weer naar school toe je mocht weer werken .. het was je lust en je leven inval kracht bij de HSV en later een vaste baan bij het blinde instituut in Huizen waar je heel wat blinde kinderen ziende maakte door ze het braille te leren ...nog altijd zijn er blinden  waarop je een onuitwisbare indruk achter gelaten hebt.
Zo stond ik een poos terug op een bus te wachten met een blind echtpaar ...ik wilde ze behulpzaam zijn en vroeg welke bus ze wilden  nou dat wisten ze echt wel  ze konden zich prima redden bedankte me beleefd... ik vroeg uit nieuwsgierigheid op welke school ze waren geweest... op het blindeninstituut Huizen klonk het tegelijk oh sprak ik misschien kennen jullie mevr. Stellema dan ..het ijs was gebroken en of zij die kenden  toen ze klein waren hadden ze les van haar gehad ...dan ben jij vast Elly antwoorden ze en hoe is het met Jorrit en Nynke? alle verhalen van toen werden in die 10  minuten wacht tijd even terug gehaald ik was trots  met een grote glimlach stapte ik mijn bus in op weg naar jou wat was  ik trots  ... jou  kracht, doorzetting's vermogen en je veelzijdigheid aan interesse  heeft me al die jaren verwonderd  vooral je veelzijdigheid pro musica  ,kunstgeschiedenis , Spaans leren en dat 10 jaar lang in de loop van de jaren  naar mate het ouder worden en de nodige ziekenhuis opname die je onderging alles zonder klagen je werd er beter van zei je altijd daar kwam later nog de verzorging van  Andries bij die naar de Bolder verhuisde ook daar was je met de bewoners in de weer ....voorlezen ...nieuwe vriendinnen maken met oude vriendinnen op vrijdag   lunchen als ik het scala zag en hoorde  wat je nog allemaal wilde doen  dan werd ik al moe daarom is mijn bewondering voor jou heel groot de jaren zijn voorbij gevlogen voor jou maar zeker ook voor mij geen moment heb ik stil gestaan bij dit moment van afscheid nemen daarom  is het zo moeilijk .....in het laatste uur van besef  was je zo stoer en sterk dat jij  persoonlijk van iedereen afscheid nam en bedankte voor wie hij of zij betekent had in jou leven ......lieve Irene ik bedank jou voor het zijn voor een tweede moeder de lessen van de waarden van het leven jij hebt daar zoveel aan toegevoegd ze staan voor altijd  in mijn hart getatoeëerd voor altijd zal je blijven leven in mijn gedachten .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten